Höst och vår är tiden då trailern/släpvagnen oftast används efter att ha stått stilla under långa perioder eller är det kanske så att du nyss inhandlat ditt släp?
I alla fall är det ofta med en viss oro i kroppen många slår sig ner bakom ratten efter att ha kopplat på sin vagn. Det som oftast oroar är att backa vagnen och få in den i trånga utrymmen eller passa in den på smala ramper.
Själv har jag upplevt den känslan ett flertal gånger men kommit över oron efter några bra tips från en van och skicklig långtradarchaufför (tack Kent).
Steg 1: Är du det minsta osäker så kör alltid fram till dess att släpet och dragfordonet linjerar innan du börjar manövrera.
Har du inte utrymme för detta där du står, så kör framåt till du får det utrymmet.
Steg 2: Använd bara dina backspeglar när nu manövrerar!

Steg 3: Börja sakta backa rakt bakåt, ha ingen brådska.
Om vagnen börjar synas mer i en backspegel än den andra – fortsätt sakta bakåt och vrid ratten åt samma håll som merparten av vagnen syns.
Enkelt att komma ihåg!
När vagnen börjar att försvinna ur backspegeln ratta tillbaka till mittläget igen.

Steg 4: Har du överkorrigerat börjar vagnen dyka upp i den andra backspegeln – ingen fara!
Bara ratta lite åt det hållet till vagnen börjar försvinna, mittställ ratten åter.
Om du verkligen vill att vagnen kontrollerat skall gå till vänster (eller höger) kan du börja med att ge lite mindre rattutslag när vagnen börjar dyka upp i din backspegel åt hållet du vill.

Och här kommer ”överkursen”… 🙂
När vagnen står rakt och du vill att den direkt skall börja svänga kontrollerat till exv. höger börjar du med att ge lite rattutslag åt det andra hållet (i detta fall vänster).
När ekipaget börjar rulla kommer vagnen att dyka upp i din högra backspegel, strax innan vagnen pekar mot ditt tilltänkta mål, ratta då tillbaka till mittläget för att kontrollera vinkeln på vagnen och fortsätt sakta backa.
Kompensera enligt Punkt 3 och 4 ovan under tiden du fortsätter.
Skulle du mista kontrollen är det bara att köra fram till vagnen rätat upp sig igen och börja om från den punkten.
Det viktigaste är att aldrig ha bråttom, Rom byggdes inte på en dag.
Använd relativt små rattutslag i början. Det är alltid lättare att ge lite mer utslag än att börja ratta tillbaka. Annars är det lätt att tappa kontrollen på hur framhjulen verkligen står (vet av egen erfarenhet) och pulsökningen kommer som ett brev på posten.
Testa gärna att backa en gång eller två med vagnen innan du kör iväg för att uträtta din uppgift.
Lycka till!